64. aukciu vín Hospices de Nuits-Saint-Georges, ktorú po prvýkrát viedla popredná francúzska aukčná sieň iDealWine, sa konala v Château du Clos de Vougeot. Hoci úroda v ročníku 2024 bola kvôli komplikovaným poveternostným podmienkam historicky nízka, kvalita vín je vysoká.

EN PRIMEUR, alebo "Obchodovať v predstihu
História obchodovania s vínom v rámci jeho nákupu v predstihu je podstatne bohatšia akoby sa mohla sprvu javiť. Jednalo sa predovšetkým o nákup vína z Francúzska do Anglicka v 12 storočí. Klasifikácia vín z jednotlivých Château v oblasti Bordeaux z roku 1855 bola vytvorená nie len na základe kvality, ale aj pod vplyvom cien v 19 storočí. Ceny vín rešpektovali ich dostupnosť, reputáciu ako aj terroir.
Pozrite si aktuálnu ponuku predaja EN PRIMEUR.
Samozrejme dnes sa s vínami obchoduje inak, v tej dobe to boli sudy. K podstatnému rozvoju v obchodovaní s vínom systémom En Primeur, tak ako ho poznáme dnes prišlo po 2. svetovej vojne, v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch.
Treba poznamenať, že nákup vín En Primeur sa realizuje v dôležitých vinohradníckych oblastiach, kde je dostatočný predpoklad na zhodnotenie vín. Pomerne úspešné nákupy touto formou sa realizujú v Burgundsku, Piemonte, Toskánsku, Ribere del Duero, Rioje či Kalifornii. V niektorých prípadoch sa nedá hovoriť o kampani, ale skôr o „podomovom predaji“. Na Slovensku sa bezpečne nakupuje En Primeur až v poslednej dekáde. Otázkou je, či sa aj bezpečne predáva.
Čo treba vedieť a poznať?
Investícia niekoľko sto až tisíc eur do vína si vyžaduje dostatok znalostí a nepochybne aj odvahy. "Hra", pri ktorej vynaložené prostriedky môžu klesať alebo naopak stúpať, začína oveľa skôr ako pri ochutnávkach En Primeur. Od poslednej kampane ubehne jeden rok a počas tohto obdobia sa udeje mnoho zmien – finančných ako aj klimatických. Teda nevyhnutnosť dokonalého poznania ročníka, aj s jeho negatívami.

Haut- Brion 2010, inak fenomenálne víno, sa predáva v súčasnosti o 30% lacnejšie ako pri uvedení na trh. DRC, La Tâche 2009 je stále 22% "pod cenou", pričom len za posledné dva roky stratilo takmer 5% hodnoty. Naopak, Mouton-Rotshchild 1986 sa postupne vracia k cenám z roku 2011, kedy bol na vrchole (3% nárast za rok). Prvé ročníky kultového vína Sassicaia sa nakupovali za 10-15 eur v prepočte. O desať rokov neskôr už po 25-30 eur za fľašu. V súčasnosti sa je priemerná cena ročníka 2012 (Wine Searcher) 140 eur za fľašu.
Nákupom vín „zo suda“ sa uzatvárajú obchodné podmienky medzi négociantom (lepší prípad) alebo obchodníkom a klientom. Navyše za „tovar“, ktorý uzrie svetlo sveta až o dva roky, kedy sa naplní do fliaš. Reputácia négociantov a obchodníkov tak zohráva dôležitú úlohu pri nákupe. Prípad bankrotu dvoch dôležitých "hráčov" v USA a Anglicku z minulého roka trošku naštrbil vzťah ako aj reputáciu. Výberom toho správneho partnera získava klient dostatočnú istotu.
Ako to funguje?
Princíp nákupu spočíva v správnom odhade vyzrievania vín pre najbližší 1,5 roka a viac. Teda vína sa zaplatia obchodníkom ešte pred dokončením. Začiatkom apríla sa v Bordeaux stretávajú négocianti a obchodníci, aby posúdili vína z predošlého ročníka. Na základe kvality (aj financií) vyberú vína, ktorých časť ponúknu svojim klientom za "uvádzacie ceny". Klient potom čaká rok a pol, kým sa jeho vína po vyzrievaní a nafľašovaní dostanú k nemu. Nespornou výhodou ušetrenia finančných nákladov (aj 20% z ceny) môže byť ich neskorší hodnotový a zberateľský rast.
Dostať sa k nim cez En Primeur tak môže byť jediná cesta.
Ako to nefunguje
Správny odhad finančných a skladovacích možností jednoznačne uľahčuje nákup vín viac ako ich následný predaj. Nesprávny odhad obchodníka, hlavne cez hmlisté internetové ponuky, nehovoriac o ich pochybnom ratingu.
hodnota niektorých vín časom môže klesať aj vďaka špekulatívnym nákupom, príliš drahé vína z „lacnej“ kampane milovníkom vína viac škodia ako pomáhajú
Dobrá rada nad zlato.
Rovnica: veľký ročník = malé Château / malý ročník = veľké Château stále funguje. Je potrebné vedieť, že za účelom investície sa obchoduje len so zlomkom vín a to aj v prípade oblasti Bordeaux. Množstvo vín by nemalo ísť pod šesť fliaš z každého druhu, ideálom je 12. Prvé dve fľaše sa degustujú hneď po zakúpení, prípadne v prvých troch rokoch, z dôvodu odhadu vývoja a potenciálu.Tri fľaše v strednodobom horizonte, keď sa víno blíži k vrcholu a tri, keď je víno na vrchole. Štyri posledné sa zvyčajne archivujú na „horšie časy“.
Napriek niektorým významným udalostiam (napr. odchod Château Latour z kampane En Primeur, alebo neúnosné zvyšovanie cien niektorých vín z Bordeaux po ročníkoch 2009 a 2010), je táto forma nákupu stále úspešná. Najdôležitejším kritériom pre nákup vín býva vždy osobná preferencia alebo lojálny obchodník.
Ďalšie články

Od prevzatia kontroly nad vinárstvom v roku 1966, Piero Antinori vybudoval rozsiahle impérium, ktoré sa sústredilo najmä na Toskánsko. Za polstoročie premenil tento toskánsky aristokrat obchod s vínom na spoločnosť ovládajúcu viac ako 7000 akrov viníc. Popri tom bol jedným z malej skupiny, ktorá celkovo zmenila tvár toskánskeho a celkovo talianskeho vína a presunula zameranie vína z kvantity na kvalitu.

Na svete snáď neexistuje krajina, okrem Francúzska, ktorá by sa viac venovala výrobe vína ako Taliansko. Výlet do očarujúcich viníc a vinárstiev Talianska je nevyhnutnosťou na zozname každého milovníka vína. Pokiaľ ich nemôžete preskúmať osobne, prinášame vám niektoré z najlepších talianskych vín, ktoré môžete vyskúšať doma, spolu s niekoľkými odporúčaniami k talianskym pokrmom.

Rodinné vinárstvo Pavelka vzniklo v Pezinku v roku 1995. Na čele vinárstva stojí vinár Milan Pavelka spolu so synom Michalom. Pod Malými Karpatmi obhospodarujú viac ako päťdesiat hektárov vinohradov. Milan Pavelka je vinohradník telom i dušou.
Prečítajte si o novinke z vinárstva - rezistentných PIWI odrodách. Prvé víno z PIWI odrody už je dostupné na eshope WinePlanet a ďalšie budete môcť ochutnať už čoskoro!