Ak hľadáte talianske víno, ktoré spája modernosť s dostupnou cenou, vína Ca del Lago je skvelou voľbou. Táto talianska značka prináša výber vín z typicky talianskych odrôd a oblastí. Ponúka svieže biele, ľahké ružové aj plné červené vína s priaznivou cenou. V našom portfóliu nájdete vína, ktoré potešia milovníkov rôznych štýlov.

EN PRIMEUR, alebo "Obchodovať v predstihu
História obchodovania s vínom v rámci jeho nákupu v predstihu je podstatne bohatšia akoby sa mohla sprvu javiť. Jednalo sa predovšetkým o nákup vína z Francúzska do Anglicka v 12 storočí. Klasifikácia vín z jednotlivých Château v oblasti Bordeaux z roku 1855 bola vytvorená nie len na základe kvality, ale aj pod vplyvom cien v 19 storočí. Ceny vín rešpektovali ich dostupnosť, reputáciu ako aj terroir.
Pozrite si aktuálnu ponuku predaja EN PRIMEUR.
Samozrejme dnes sa s vínami obchoduje inak, v tej dobe to boli sudy. K podstatnému rozvoju v obchodovaní s vínom systémom En Primeur, tak ako ho poznáme dnes prišlo po 2. svetovej vojne, v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch.
Treba poznamenať, že nákup vín En Primeur sa realizuje v dôležitých vinohradníckych oblastiach, kde je dostatočný predpoklad na zhodnotenie vín. Pomerne úspešné nákupy touto formou sa realizujú v Burgundsku, Piemonte, Toskánsku, Ribere del Duero, Rioje či Kalifornii. V niektorých prípadoch sa nedá hovoriť o kampani, ale skôr o „podomovom predaji“. Na Slovensku sa bezpečne nakupuje En Primeur až v poslednej dekáde. Otázkou je, či sa aj bezpečne predáva.
Čo treba vedieť a poznať?
Investícia niekoľko sto až tisíc eur do vína si vyžaduje dostatok znalostí a nepochybne aj odvahy. "Hra", pri ktorej vynaložené prostriedky môžu klesať alebo naopak stúpať, začína oveľa skôr ako pri ochutnávkach En Primeur. Od poslednej kampane ubehne jeden rok a počas tohto obdobia sa udeje mnoho zmien – finančných ako aj klimatických. Teda nevyhnutnosť dokonalého poznania ročníka, aj s jeho negatívami.

Haut- Brion 2010, inak fenomenálne víno, sa predáva v súčasnosti o 30% lacnejšie ako pri uvedení na trh. DRC, La Tâche 2009 je stále 22% "pod cenou", pričom len za posledné dva roky stratilo takmer 5% hodnoty. Naopak, Mouton-Rotshchild 1986 sa postupne vracia k cenám z roku 2011, kedy bol na vrchole (3% nárast za rok). Prvé ročníky kultového vína Sassicaia sa nakupovali za 10-15 eur v prepočte. O desať rokov neskôr už po 25-30 eur za fľašu. V súčasnosti sa je priemerná cena ročníka 2012 (Wine Searcher) 140 eur za fľašu.
Nákupom vín „zo suda“ sa uzatvárajú obchodné podmienky medzi négociantom (lepší prípad) alebo obchodníkom a klientom. Navyše za „tovar“, ktorý uzrie svetlo sveta až o dva roky, kedy sa naplní do fliaš. Reputácia négociantov a obchodníkov tak zohráva dôležitú úlohu pri nákupe. Prípad bankrotu dvoch dôležitých "hráčov" v USA a Anglicku z minulého roka trošku naštrbil vzťah ako aj reputáciu. Výberom toho správneho partnera získava klient dostatočnú istotu.
Ako to funguje?
Princíp nákupu spočíva v správnom odhade vyzrievania vín pre najbližší 1,5 roka a viac. Teda vína sa zaplatia obchodníkom ešte pred dokončením. Začiatkom apríla sa v Bordeaux stretávajú négocianti a obchodníci, aby posúdili vína z predošlého ročníka. Na základe kvality (aj financií) vyberú vína, ktorých časť ponúknu svojim klientom za "uvádzacie ceny". Klient potom čaká rok a pol, kým sa jeho vína po vyzrievaní a nafľašovaní dostanú k nemu. Nespornou výhodou ušetrenia finančných nákladov (aj 20% z ceny) môže byť ich neskorší hodnotový a zberateľský rast.
Dostať sa k nim cez En Primeur tak môže byť jediná cesta.
Ako to nefunguje
Správny odhad finančných a skladovacích možností jednoznačne uľahčuje nákup vín viac ako ich následný predaj. Nesprávny odhad obchodníka, hlavne cez hmlisté internetové ponuky, nehovoriac o ich pochybnom ratingu.
hodnota niektorých vín časom môže klesať aj vďaka špekulatívnym nákupom, príliš drahé vína z „lacnej“ kampane milovníkom vína viac škodia ako pomáhajú
Dobrá rada nad zlato.
Rovnica: veľký ročník = malé Château / malý ročník = veľké Château stále funguje. Je potrebné vedieť, že za účelom investície sa obchoduje len so zlomkom vín a to aj v prípade oblasti Bordeaux. Množstvo vín by nemalo ísť pod šesť fliaš z každého druhu, ideálom je 12. Prvé dve fľaše sa degustujú hneď po zakúpení, prípadne v prvých troch rokoch, z dôvodu odhadu vývoja a potenciálu.Tri fľaše v strednodobom horizonte, keď sa víno blíži k vrcholu a tri, keď je víno na vrchole. Štyri posledné sa zvyčajne archivujú na „horšie časy“.
Napriek niektorým významným udalostiam (napr. odchod Château Latour z kampane En Primeur, alebo neúnosné zvyšovanie cien niektorých vín z Bordeaux po ročníkoch 2009 a 2010), je táto forma nákupu stále úspešná. Najdôležitejším kritériom pre nákup vín býva vždy osobná preferencia alebo lojálny obchodník.
Ďalšie články

Nový Zéland je známy nielen krásnou prírodou a čistotou, ale aj kuchyňou, ktorá vychádza z darov mora, kvalitného mäsa a sviežeho ovocia. V spojení s tamojšími vínami vznikajú neopakovateľné chuťové zážitky. Prinášame vám päť typických jedál, ktoré si viete pripraviť aj doma, a odporúčania, ktoré vína Villa Maria sa k nim hodia najlepšie.

Nie vždy je po ruke barman a nie vždy je čas miešať náročné drinky. Aj doma však môžete zažiť atmosféru koktailového baru – stačí otvoriť fľašu Barback’s. Táto novinka v ponuke WinePlanet prináša hotové koktaily vo fľaši, pripravené podľa originálnych receptúr skúsených barmanov.
Celú kolekciu Barback’s nájdete u nás: Barback’s na WinePlanet

Slovensko síce patrí medzi menšie vinohradnícke oblasti v rámci Európy, no napriek tomu ponúka pestrosť. Šesť vinohradníckych oblastí rozprestierajúcich sa od Bratislavy až po Tokaj tvoria mozaiku ktorá odzrkadľuje charakter slovenských vín. Víno tu nie je len nápojom, ale aj súčasťou kultúry a životného štýlu.