Ako každý rok, Beaujolais Nouveau bude verejnosti predstavené tretí štvrtok v novembri, čiže 20. novembra 2025. Po ročníku 2024, ktorý bol chladný a vlhký, nový ročník v Beaujolais môžeme označiť ako klasický. Ročník 2025 bol výnimočný, čo sa týka kvality, ale aj znepokojivo malý, čo sa týka množstva. Je to spôsobené suchom a slabým kvitnutím, ale aj tým, že niektoré oblasti boli zasiahnuté opakovaným výskytom krupobitia.
Zmena klímy - Prehodnoťte svoj pitný režim
Aj výroba vína má vplyv na životné prostredie, to je nepopierateľné. Tento mesiac sa svetoví lídri stretávajú v Glasgowe na konferencii COP26, ktorú Sir David Attenborough opísal ako možno „našu poslednú príležitosť“ urobiť potrebnú zmenu smerom k ochrane planéty pred „ochromujúcou“ klimatickou krízou.
Víno nie je na vrchole zoznamu globálnych obáv na COP26. Jeho uhlíková stopa je v porovnaní s domácim kúrením alebo letectvom minimálna. Pohár vína v našich rukách však prispieva k poškodzovaniu životného prostredia a globálnemu otepľovaniu degradáciou pôdy, znižovaním biodiverzity, kontamináciou podzemných vôd, uvoľňovaním CO2 počas fermentácie, pri balení a preprave.
Udržateľný spôsob
Summit v Porte v roku 2019 vyzval výrobcov vína, aby si osvojili menej uhlíkovo náročné prístupy pri pestovaní, výrobe i preprave vína. Pozornosť ľudí sa presúva na to, čo je vo fľaši a ako sa to vyrába. Pandémia nás prinútila viac si uvedomiť krehkosť našej planéty.
V celosvetovom prieskume spoločnosti Getty Images z roku 2020 sa 81 % spotrebiteľov považovalo za „ekologických“. Len 50 % však uviedlo, že v skutočnosti nakupovali iba značky, ktoré sa snažia byť šetrné k životnému prostrediu. Ak by bola udržateľnosť správne komunikovaná, spotrebitelia by boli ochotní zaplatiť viac za udržateľne vyrábané vína. Zákony a certifikačné schémy udržateľnosti sa líšia v závislosti od krajiny, dokonca aj regiónu.
Mladšia generácia sa stará o pôvod a udržateľnosť vín. Čoskoro môžeme dosiahnuť bod, keď výrobcovia nebudú môcť predávať vína, pokiaľ nepreukážu, že sa vyrábajú udržateľným spôsobom. Americká publikácia Wine Advocate má „zelený emblém Roberta Parkera“, ktorý umožňuje milovníkom vína, piť udržateľnejšie.
Pozornosť sa sústredila na výrobu vína udržateľnejším spôsobom, avšak nie na sklenené fľaše. Sklo je inertné, odolné a dobre sa hodí k vyzrievaniu vína. Jeho výroba je však energeticky náročná a tradičné okrúhle fľaše majú neefektívny tvar a hmotnosť na prepravu a skladovanie.
Fľaša vína
Okrem toho, recyklácia skla je veľmi náročná na uhlík. V roku 2018 bolo recyklovaných približne 68 % fliaš v Spojenom kráľovstve (britské sklo/FEVE), v porovnaní s celkovým počtom 76 % v EÚ28 a 90 % vo Švajčiarsku a väčšine Škandinávie.
Pred desiatimi rokmi si kalifornský inštitút vína objednal štúdiu, ktorá ukázala, že viac ako polovica uhlíkovej stopy pochádza z balenia a dopravy. Výskum v Austrálii odhalil, že používanie a recyklácia sklenených fliaš predstavuje 68 % emisií uhlíka vinárskeho priemyslu.
Zmenou spôsobu balenia a prepravy vína môžeme dosiahnuť zníženie uhlíkovej stopy. Podľa OIV (Medzinárodná organizácia pre vinič a víno) sa každý rok vyrobí viac ako 30 miliárd fliaš vína.
Odhady hovoria, že veľká väčšina vín, asi 90 %, sa spotrebuje do pár týždňov od nákupu, pričom len malé percento sa kupuje kvôli vyzrievaniu vín. Je lacnejšie a udržateľnejšie dodávať víno vo veľkom a baliť ho lokálne v ľahko recyklovateľných formátoch.
Etické princípy
Možno najjednoduchším riešením je zníženie hmotnosti sklenenej fľaše. Predpokladá sa, že spotrebitelia si ťažšie fľaše spájajú s kvalitou, no na rozdiel od šumivého vína, ktoré musí vydržať vysoký tlak, tiché víno možno prepravovať v odľahčenom skle.
„Ťažké fľaše sú smiešne,“ hovorí Barton, ktorý znížil hmotnosť fliaš v Châteaux Léoville a Langoa Barton. „Možno by mali predajcovia odmietnuť uvádzať víno v ťažkých fľašiach,“ navrhuje Jancis Robinson.
Vo Fínsku je spoločnosť Alko príkladom toho, čo je možné. Každý výrobca, ktorý do Alka dodáva vína, musí podpísať dohodu o etických princípoch. Symboly „Green Choice“ označujú, že víno je buď biodynamické, uhlíkovo neutrálne, organické, udržateľné, vegánske a je balené ekologicky. Fínsko má účinný systém recyklácie. Aj keď pijete iba kvalitné víno, mali by ste sa starať o to, ako je balené víno aj z masového trhu. Ak to neurobíte, klimatická zmena riskuje, že výrobcom kvalitného vína znemožní prežiť v ich súčasných regiónoch.
5 spôsobov, ako môžete nakupovať víno udržateľnejšie a pomôcť ovplyvniť pozitívne zmeny vo výrobe, balení a prepravných postupoch:
- Myslite na pôvod, balenie a prepravu každého vína, ktoré kupujete.
- Urobte si prieskum a nakupujte od výrobcov, ktorí sa zaviazali minimalizovať svoj vplyv na životné prostredie.
- Uprednostňujte obchodníkov s vínom, ktorí spolupracujú s udržateľnými výrobcami.
- Ak kupujete tiché vína, skladujte ich dlhšie ako rok, vyhýbajte sa výrobcom, ktorí používajú ťažké sklenené fľaše.
- Ak víno prešlo cez pol sveta v sklenenej fľaši, pravdepodobne bude mať vyššiu uhlíkovú stopu.
Reya Organica 2 Pack
„Reya Organica vznikla ako privátna značka v spolupráci so slovenským vinárstvom Víno Natural Domin & Kušický, kladieme dôraz na lokálnosť našich zdrojov a zníženie uhlíkovej stopy. Vinárstvo Víno Natural Domin & Kušický je jediné aktuálne vinárstvo na Slovensku s bio certifikátom, vinice a práca vo vinnohrade sú pod neustálou kontrolou štátnej správy a nezávislej kontrolnej organizácie Naturalis SK.
Na etiketu vín bol použitý papier, ktorý má decentne priznané recyklované vlákna v hmote, je FSC®-certifikovaný a vyrobený z čistej ECF buničiny. Darčekové balenie na dve fľaše je navrhnuté z recyklovateľného kartónu.“
Ďalšie články
Na tohtoročný Black Week sa oplatí pripraviť aj vínovým nadšencom. WinePlanet prináša vysoké zľavy na výnimočné slovenské aj zahraničné vína, ktoré spájajú kvalitu, charakter a skvelý pomer ceny a zážitku. Ak hľadáte darček, zásobu na sviatky alebo si jednoducho radi doprajete pohár vína, tieto kúsky by vám nemali uniknúť.
Každá firma má svoj príbeh. Ten náš sa začal pred viac ako tridsiatimi rokmi – s víziou prinášať na Slovensko kvalitné vína, destiláty, kávu a delikatesy z celého sveta. Z malej rodinnej firmy sa postupne stala spoločnosť, ktorá dnes patrí medzi lídrov v distribúcii prémiových produktov, a jej meno sa spája s profesionalitou, kvalitou a ľudským prístupom.
Len pár kilometrov od Benátok, medzi vinicami, ktoré sa tiahnu až po obzor, sa skrýva miesto, kde sa spája vôňa vína, pokoj talianskeho vidieka a útulnosť rodinného domu. Ville d’Arfanta – butikový statok patriaci rodine Serena Wines 1881 – nie je len miestom na prenocovanie. Je to zážitok, ktorý chutí ako pravé talianske dolce vita.






