BIO vína -30%

right-arrow
UŽÍVATEĽSKÉ MENU
VÝBER JAZYKA
Späť Detailný filter
Späť Detailný filter
Späť
Späť

Zmrazené ceny -23%. Rum, gin, whisky, koňak, vodka v akcii. Ukázať alkohol

Ako nepreplatiť víno: rovnica o troch známych

Ako nepreplatiť víno: rovnica o troch známych

Koľko sme ešte ochotní zaplatiť za fľašu vína? Ako sa zorientovať v momentálnej širokej ponuke vín, nakupovať pritom s rozumom  a zbytočne nepreplatiť?


Trh s vínom sa riadi ekonomickými pravidlami a zákazníkom pomôže, ak si uvedomia, ako sa vďaka nim dá ušetriť.
Všetko totiž závisí od zákazníkov, ktorí si vína, ale aj to, kde ich kupujú, môžu vyberať. Môžeme ich rozdeliť do troch nákupných skupín:

•    Tých, čo nevedia o víne nič.
•    Skupinu, ktorá už navštívila vinárstva a ochutnala cenovo vyššie vína.
•    Tých, ktorí nie sú profesionáli, ale zaujímajú sa o víno hlbšie, prípadne absolvovali kurz o víne.

Pre každú skupinu platia na trhu iné pravidlá

Prvá skupina sú zákazníci, ktorí nakupujú vína v supermarkete. Pre nich je najdôležitejšia cena. Ale práve oni, aj keď o tom určite sami netušia, platia za vína (v pomere k ostatným zložkám ceny) najviac. 

Keď si kúpite v supermarkete víno do päť eur, nemôžete očakávať, že za málo peňazí dostanete super kvalitné víno. Aj takéto lacné víno sa však dá výrazne preplatiť. 
Položili ste si už niekedy otázku, aká je v skutočnosti „základná“ cena tohto päťeurového vína, teda cena nápoja, ktorý vypijete? K tejto cene si pripočítajte náklady za prácu, cenu fľaše a prepravu vín. 

Zákazníci v supermarketoch si vína vyberajú aj podľa vizualizácie fľaše: zaujímavá etiketa, tvar fľaše, medaily... Často sa stretávame aj s mýtom, že čím fľaša vína pôsobí robustnejšie, tým lepší bude aj jej obsah.

Za toto všetko sa však platí navyše. A tak napokon zistíte, že samotné víno nemohlo stáť viac ako 2 eurá a preplatíte ho o viac ako 100 percent. Preto, ak si chcete kúpiť víno v dobrej kondícii a chcete si nechať poradiť pri výbere, navštívte vinotéku s dobrým renomé a someliérom. A zamyslite sa tiež nad tým, akú časť ceny chcete minúť na „všetko okolo“ vína, len nie na samotné víno.

Milovníci vína

Druhá skupina zákazníkov sú tí, ktorí majú viac skúseností a víno neberú len ako alkoholický nápoj, ale zaujíma ich, kto za ním stojí. Radi navštevujú rôzne akcie spojené s ochutnávaním vína alebo za vínom sami cestujú aj do zahraničia. 

Pomaly si hľadajú vína, ktoré im chutia. Nájdu si svojich vinárov, ku ktorým sa vracajú a nakupujú vína priamo od nich. Straty, ktoré utrpia pri nákupe vín, sú tak nižšie. Dokonca si kupujú vína vo väčšom množstve aj domov s myšlienkou, že si ich odložia. 

Títo zákazníci by sa mali pri kúpe vína poradiť s človekom, ktorý má dostatok vedomostí a skúseností a usmerní ich. Svojimi argumentami ich môže presvedčiť, aby si vína nekupovali iba podľa toho, či im chutia alebo nie, ale zvážili aj pomer ceny a hodnoty.

Víno v predstihu

Tretia skupina zákazníkov nakupuje vína obozretnejšie. Títo ľudia o víne viac premýšľajú. Absolvovali kurzy o víne, zaujímajú sa o ich pôvod a jemu primeranú cenu. Predtým, ako si drahšie víno kúpia, zistia si o ňom potrebné informácie a zvážia, či je cena zaň adekvátna. 

Niektorí si pozrú rating vína a poradia sa pred nákupom, ak nie sú si istí. Práve títo zákazníci dokážu kúpou vín získať a časom vína zhodnotiť.  Vedia už, že čím skôr si kúpia drahšie víno, tým menej preplatia.

Takíto zákazníci si napríklad drahšie francúzske vína kupujú v rámci predpredaja en primeur. Možnosť vlastniť časť vín už v čase, keď ešte ležia len v sudoch prestížnych château, patrí každoročne k najvzrušujúcejším dôvodom,  prečo sa zapojiť do kampane en primeur.

Hlavnou výhodou však je možnosť kúpiť budúce „veľké“ vína za výrazne nižšiu cenu, než za akú sa budú predávať o niekoľko rokov neskôr po oficiálnom uvedení do predaja. Účelom kúpy môže byť príležitosť zadovážiť si špičkové víno za výbornú cenu pre vlastnú spotrebu, ale aj investícia do vína s cieľom ďalšieho predaja.

Víno sa falšuje 

Ale pozor, skutočne vzácne vína by sme nikdy nemali kupovať bez znalostí a najmä nie z pochybných zdrojov. Falšované vína sa objavujú všade, nielen v Hongkongu alebo v Číne, ale aj v Európe a v mnohých zbierkach aj v USA. 

Najlepšou cestou, ako sa podobným problémom vyhnúť, je dôkladné preverenie pôvodu. Lojálny miestny dodávateľ disponuje najlepšími zdrojmi, často priamo od výrobcu. Mnohí dodávatelia majú svoje mená priamo na etiketách či na kartónoch.

Ideálnou voľbou je kúpa vína priamo v celých, originálnych debničkách. Moderné etikety zasa chránia pravosť vďaka holografickým prvkom, špeciálnej vrstve viditeľnej iba pod ultrafialovým svetlom alebo vďaka záklopkám s kódom.

Víno je produkt, ktorý môže byť aj komoditou, ale aj ultra luxusným zberateľským či investičným predmetom. Výrobcovia a predajcovia sa nad ekonomikou jeho predaja určite zamysleli, veď inak by sa na trhu dlhodobo neudržali.  A nie je dôvod, prečo by to nemohli urobiť aj zákazníci.

Newsletter
Ustriehnite si zľavy, akcie a degustácie

V newslettroch vám budeme posielať aktuálne akcie na víno, degustácie alebo ďalšie zaujímavé info zo sveta vína.  Z nášho newslettru sa môžete kedykoľvek odhlásiť v jeho spodnej časti.