offerBox
1

28. 11. Degustácia slovenských sektov

offerImage

Pozývame vás na degustáciu sektov zo slovenskými vinármi. Atmosféru tejto peknej akcie spríjemní klavirista František Báleš.

Čítať viac

Black Week Slovenské vína -50%

right-arrow
UŽÍVATEĽSKÉ MENU
VÝBER JAZYKA
Späť Detailný filter
Späť Detailný filter
Späť
Späť

Posledné kusy Beaujolais 2024 v predaji. Ukázať vína.

Koľko toho viete o káve?

Koľko toho viete o káve?

Káva je to druhý najviac konzumovaný nápoj na svete (nepočítajúc vodu z vodovodu) po čaji, vďaka čomu sa konzumuje častejšie ako pivo, víno, destiláty a nealkoholické nápoje. V USA je káva na vrchole, dokonca pred čajom. Správa z roku 2021 zistila, že 59 % dospelých v USA konzumuje kávu pravidelne. Popularita kávy prešla dlhú cestu, ale kde a kedy to všetko začalo?

AKCIA Black Week Káva -35%


Stručná história kávy

Presný dátum, kedy ľudia začali piť kávu, nie je známy, ale predpokladá sa, že v Etiópii. Jemenčania potom začali kávu dovážať v 15. storočí, pričom jej rozšírenie z východnej Afriky na Blízky východ znamenalo začiatok jej vývoja ako globálneho nápoja. V 16. storočí sa káva bežne pila v krajinách severnej Afriky a Blízkeho východu, ako sú Egypt, Sýria, Turecko a Perzia. Po svojej extrémnej popularite sa káva dostala do Európy v 17. storočí a v polovici storočia sa v Londýne dobre etablovali kaviarne. Kávu priniesli do Ameriky Briti v 17. storočí a koncom 18. storočia sa káva stala v Amerike obľúbenejším nápojom ako čaj.

Popularita kávy sa naďalej rozvíja s rastom kaviarní. Tieto zariadenia sa pre mnohých stali spoločenskými centrami, kde sa uskutočňujú mnohé spoločenské aktivity vrátane hudobných vystúpení a priateľských i obchodných stretnutí. 

Produkcia kávy

Najväčším svetovým producentom kávy je Brazília, ktorá predstavuje približne tretinu svetovej produkcie kávy. Ďalšími významnými producentmi kávy sú Vietnam, Kolumbia, Indonézia a pôvodný svetový producent Etiópia. Najväčší svetoví producenti kávy sú krajiny s teplým podnebím. Je to preto, že káve sa darí v miernom a tropickom prostredí. Vyššie teploty umožňujú káve dozrieť rýchlejšie, čo vedie k vyšším výnosom.

Vysokohorské prostredie v týchto lokalitách však produkuje kávu, ktorú mnohí považujú za najkvalitnejšiu. Vysoké nadmorské výšky znamenajú nižšie teploty a dobrú drenáž, čo vedie k dlhšiemu procesu dozrievania, čo umožňuje kávovým zrnám vyvinúť bohatšiu a komplexnejšiu chuť.

Svetoví vývozcovia kávy sa nachádzajú v oblasti známej ako The Coffee Belt – zemepisnej oblasti medzi obratníkmi Raka a Kozorožca.

 

Lavazza

Lavazza Group so sídlom v Turíne v Taliansku sa zrodila z podnikateľskej vášne rodiny Lavazza. Dnes patrí medzi hlavných hráčov v segmente kávy. Funguje na 140 trhoch s 8 výrobnými závodmi v 5 krajinách (Taliansko, Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Kanada a USA). Od roku 1935 patrí k najväčším hráčom v oblasti kávy. Lavazza je globálna značka, synonymum pre autentickú taliansku kávu po celom svete a symbol pohostinnosti, kvality a talianskeho spôsobu života. Je historickým lídrom v talianskych maloobchodných reťazcoch a tiež prítomná vo všetkých obchodných segmentoch.

Od samého začiatku sa Lavazza zamerala na spojenie udržateľnosti a inovácií, aby sa zaručila maximálna kvalita kávy s minimálnym možným dopadom na životné prostredie. Káva je produktom zeme a preto je ovplyvnená klimatickými a environmentálnymi aspektmi, ktorým Lavazza Group vyjadruje starostlivosť. Na jednej strane sa rozhodla zamerať svoju pozornosť na trvalo udržateľný rozvoj, konkrétne zodpovedná spotreba a výroba, environmentálna stratégia udržateľnosti od kávového zrna po šálku kávy. Ďalším dôležitým úsilím je finančná podpora projektom trvalo udržateľného rozvoja, ktoré prispievajú k zlepšeniu pracovných a životných podmienok v miestnych komunitách.

Medzinárodný deň kávy

Na celom svete sú rôzne dni venované káve, ale Medzinárodný deň kávy, ktorý sa oslavuje 1. októbra, začal v roku 2015, keď Medzinárodná organizácia pre kávu spustila prvú oficiálnu oslavu dňa v Milane. Medzinárodný deň kávy má rôzne účely. Okrem toho, že je to deň na oslavu všetkého, čo s kávou súvisí, mnohí ho využívajú na zdôraznenie ťažkej situácie pestovateľov kávy s nízkymi príjmami a na propagáciu kávy Fair Trade. Prevzaté z Riedel Blog.

Newsletter
Ustriehnite si zľavy, akcie a degustácie

V newslettroch vám budeme posielať aktuálne akcie na víno, degustácie alebo ďalšie zaujímavé info zo sveta vína.  Z nášho newslettru sa môžete kedykoľvek odhlásiť v jeho spodnej časti.