offerBox
1

18. 9. - Slovenský vínny večer

offerImage

Užite si voľnú ochutnávku kvalitných vín priamo od vinárov Fundus Regius, Karpatská Perla, Frtus Winery, Papillon a iných.

Lístky

Slovenské vinobranie -30%

right-arrow
UŽÍVATEĽSKÉ MENU
VÝBER JAZYKA
Späť Detailný filter
Späť Detailný filter
Späť
Späť

Vyhrajte 10 kávovarov a kávu na celý rok! Zapojte sa nákupom 1 kg kávy Lavazza a prihláste sa na sutazlavazza.sk

Nemajte vo víne hokej alebo čo vám povie etiketa vína

Nemajte vo víne hokej alebo čo vám povie etiketa vína

Pri výbere vína púta našu pozornosť ako prvé dizajn fľaše a etiketa. Práve etiketa je dôležitou súčasťou marketingu každého výrobcu vína. Kreativite sa medze nekladú. Súčasne je však nutné rešpektovať informácie, ktoré musí každá etiketa obsahovať zo zákona. Údaje majú pre zákazníka informačnú hodnotu.

Čo všetko musí etiketa vína obsahovať ? Dozviete sa nižšie v článku, aby ste nemali v jednotlivých údajoch hokej.


História etikety

Už v starovekom Egypte boli na amforách údaje o víne. Archeológovia našli amfory, na ktorých bol vždy uvedený ročník vína, jeho kvalita a tiež pôvod. Dokonca aj meno človeka, ktorý bol vedúcim vinice. V novoveku, presnejšie v 18. storočí, sa začali objavovať prvé papierové etikety. Ich vývoj bol postupný. Etiketa a jej vzhľad postupne prechádzali vývojom, okrem povinných údajoch podľa zákona sa objavujú aj informácie o čestných uznaniach vinára, erby alebo prírodné motívy z daného terroiru.

Povinné údaje

Každá krajina má svoje zákonnom dané usmernenia, ktoré musia byť uvedené na etikete. Na Slovensku musia výrobcovia vín uvádzať podľa zákona nasledovné informácie. Kategória vína (či ide o víno tiché, šumivé, sýtené, perlivé, mladé víno, hroznový mušt). Názov chráneného zemepisného pôvodu, údaj o pôvode. Na etikete musí byť uvedený fľašovateľ, dovozca a výrobná dávka L. Na etikete je povinný údaj o objeme alkoholu (uvedený v % obj), alergény (obsah oxidu siričitého), menovitý objem výrobku a značka o zhodnotení obalu. 

Etiketa vína môže obsahovať ročník, odrodu, údaj o obsahu kyselín a zvyškovom cukre. Môže byť uvedená metóda, akou bolo víno vyrobené, či víno zrelo v dubovom sude, senzorický popis vína a tiež odporúčaná teplota pri servírovaní. Dnešné moderné etikety majú svoj QR kód, po nasnímaní ktorého sa zákazník dozvie ďalšie údaje o víne, ktoré sa už na etiketu nedostali. Fľašovateľ/výrobca môže uviesť adresu svojej webovej stránky.

Obal predáva


V prípade etikety to platí dvojnásobne. Etiketa na fľaši vína je často jediným zdrojom, ktorý má kupujúci k dispozícii na vyhodnotenie vína pred jeho kúpou. Veľa zákazníkov si vyberá vína podľa dizajnu etikety, poprípade ocenení uvedených na fľaši vína. Niektorí zákazníci sa strácajú v množstve údajov uvedených na prednej i zadnej časti fľaše. Predná časť etikety obsahuje tie najdôležitejšie informácie a zadná strana doplňujúce. Etikety vín tvoria tenkú hranicu medzi marketingovými potrebami a zákonnými požiadavkami. Musia byť príťažlivé, komunikatívne a zároveň musia obsahovať dôležité informácie.

Niektoré vinárstva kladú veľký dôraz na dizajn etikety. Existujú však vinárstva, ktoré vôbec nemenia etikety. Jej vzhľad nerozhoduje o kvalite vína. Na etiketách zahraničných vín sú zobrazené diela umelcov ako Picasso (Château Mouton-Rothschild) a patria medzi zberateľské kúsky. 

Nedávna štúdia mladých konzumentov vína v USA zistila, že etikety so zámkami vnímali ako staromódne. Väčšina výrobcov sa dnes často pokúšajú urobiť etikety hravými a lákavými pre zákazníka. 

Ako sa orientovať pri výbere vína

Pôvod 

Pri výbere vína je najdôležitejšie pozrieť si na etikete krajinu, odkiaľ hrozno a víno pochádza. Na etikete musí byť vždy uvedené meno a adresa fľašovateľa/výrobcu vína . Ak hľadáte slovenské víno, vždy si pozrite na etikete, či hrozno použité pri výrobe vína, pochádza zo Slovenska. Dôležitým údajom je, kde bolo víno fľašované. V prípade zahraničných vín je dôležité hľadať výrazy ako mis en bouteille au château alebo mis au domaine. Tieto výrazy označujú, že víno bolo fľašované priamo vo vinárstve. Najmä vína z Európy zdôrazňujú miesto pôvodu. Na etikete by mala byť uvedená krajina, poprípade bližšie určená oblasť alebo apelácia. 

Odroda

Na prednej etikete býva uvedená odroda alebo názov vína. Podľa zákonov vo väčšine krajín produkujúcich víno to znamená, že minimálne 85 % vína je vyrobených z uvedenej odrody. Mnoho ľudí aktívne vyhľadáva napríklad názov odrody. Napríklad zákazníci kupujú Malbec, ak hľadajú plné červené víno s intenzívnou ovocnou chuťou. Alebo Sauvignon Blanc, ak túžia po suchom, sviežom bielom víne. Niektorí vinári používajú skratku pre označenie vína ako napríklad GSM (Grenache, Syrah, Mourvèdre) z oblasti Cotes du Rhône vo Francúzsku alebo v Austrálii. V prípade kvalitných vín z vinohradníckych oblastí najmä z Bordeaux, Burgundska, vinári vychádzajú z predpokladu, že erudovaný zákazník vie, o aké víno ide na základe názvu apelácie.

Ročník

Poznanie ročníka je obzvlášť dôležité pri nákupe kvalitných vín. Kvalita vína sa môže z roka na rok líšiť v dôsledku klimatických podmienok, rovnako ako chuť. Niektoré vinohradnícke oblasti ponúkajú tabuľky s prehľadom kvality jednotlivých ročníkov. Nielen víno, ale aj etiketa sa časom menia, obe podliehajú jeho vplyvu. Je obrazom doby, v ktorej vznikla.

V dnešnej dobe niektorí spotrebitelia hľadajú na etikete informácie, či hrozno pochádza z ekologického pestovania, Bio víno, obsah histamínu, dokonca koľko kalórií víno obsahuje.

Dizajn etikety sa používa po celom svete na sprostredkovanie kľúčových informácií o víne zákazníkom. A preto je dôležité pri kúpe vína čítať etikety poprípade sa poradiť s personálom vo vinotéke. 

"Etiketa reprezentuje ľudí a prostredie, z ktorého víno pochádza,“ tvrdia manželia Ladislav a Margita Šebovci z rodinného vinárstva Karpatská perla.

 

Newsletter
Ustriehnite si zľavy, akcie a degustácie

V newslettroch vám budeme posielať aktuálne akcie na víno, degustácie alebo ďalšie zaujímavé info zo sveta vína.  Z nášho newslettru sa môžete kedykoľvek odhlásiť v jeho spodnej časti.