Gruzínske vinárstvo Bruale úspešne nadväzuje na 8000 ročnú históriu výroby vín oblasti Kakheti. Ako hovoria ich autori, vína z Bruale nie sú len nápoj, ale aj spôsob života. Alebo " vína pre srdečnú konverzáciu."

Nemajte vo víne hokej alebo čo vám povie etiketa vína
Pri výbere vína púta našu pozornosť ako prvé dizajn fľaše a etiketa. Práve etiketa je dôležitou súčasťou marketingu každého výrobcu vína. Kreativite sa medze nekladú. Súčasne je však nutné rešpektovať informácie, ktoré musí každá etiketa obsahovať zo zákona. Údaje majú pre zákazníka informačnú hodnotu.
Čo všetko musí etiketa vína obsahovať ? Dozviete sa nižšie v článku, aby ste nemali v jednotlivých údajoch hokej.
História etikety
Už v starovekom Egypte boli na amforách údaje o víne. Archeológovia našli amfory, na ktorých bol vždy uvedený ročník vína, jeho kvalita a tiež pôvod. Dokonca aj meno človeka, ktorý bol vedúcim vinice. V novoveku, presnejšie v 18. storočí, sa začali objavovať prvé papierové etikety. Ich vývoj bol postupný. Etiketa a jej vzhľad postupne prechádzali vývojom, okrem povinných údajoch podľa zákona sa objavujú aj informácie o čestných uznaniach vinára, erby alebo prírodné motívy z daného terroiru.
Povinné údaje
Každá krajina má svoje zákonnom dané usmernenia, ktoré musia byť uvedené na etikete. Na Slovensku musia výrobcovia vín uvádzať podľa zákona nasledovné informácie. Kategória vína (či ide o víno tiché, šumivé, sýtené, perlivé, mladé víno, hroznový mušt). Názov chráneného zemepisného pôvodu, údaj o pôvode. Na etikete musí byť uvedený fľašovateľ, dovozca a výrobná dávka L. Na etikete je povinný údaj o objeme alkoholu (uvedený v % obj), alergény (obsah oxidu siričitého), menovitý objem výrobku a značka o zhodnotení obalu.
Etiketa vína môže obsahovať ročník, odrodu, údaj o obsahu kyselín a zvyškovom cukre. Môže byť uvedená metóda, akou bolo víno vyrobené, či víno zrelo v dubovom sude, senzorický popis vína a tiež odporúčaná teplota pri servírovaní. Dnešné moderné etikety majú svoj QR kód, po nasnímaní ktorého sa zákazník dozvie ďalšie údaje o víne, ktoré sa už na etiketu nedostali. Fľašovateľ/výrobca môže uviesť adresu svojej webovej stránky.
Obal predáva
V prípade etikety to platí dvojnásobne. Etiketa na fľaši vína je často jediným zdrojom, ktorý má kupujúci k dispozícii na vyhodnotenie vína pred jeho kúpou. Veľa zákazníkov si vyberá vína podľa dizajnu etikety, poprípade ocenení uvedených na fľaši vína. Niektorí zákazníci sa strácajú v množstve údajov uvedených na prednej i zadnej časti fľaše. Predná časť etikety obsahuje tie najdôležitejšie informácie a zadná strana doplňujúce. Etikety vín tvoria tenkú hranicu medzi marketingovými potrebami a zákonnými požiadavkami. Musia byť príťažlivé, komunikatívne a zároveň musia obsahovať dôležité informácie.
Niektoré vinárstva kladú veľký dôraz na dizajn etikety. Existujú však vinárstva, ktoré vôbec nemenia etikety. Jej vzhľad nerozhoduje o kvalite vína. Na etiketách zahraničných vín sú zobrazené diela umelcov ako Picasso (Château Mouton-Rothschild) a patria medzi zberateľské kúsky.
Nedávna štúdia mladých konzumentov vína v USA zistila, že etikety so zámkami vnímali ako staromódne. Väčšina výrobcov sa dnes často pokúšajú urobiť etikety hravými a lákavými pre zákazníka.
Ako sa orientovať pri výbere vína
Pôvod
Pri výbere vína je najdôležitejšie pozrieť si na etikete krajinu, odkiaľ hrozno a víno pochádza. Na etikete musí byť vždy uvedené meno a adresa fľašovateľa/výrobcu vína . Ak hľadáte slovenské víno, vždy si pozrite na etikete, či hrozno použité pri výrobe vína, pochádza zo Slovenska. Dôležitým údajom je, kde bolo víno fľašované. V prípade zahraničných vín je dôležité hľadať výrazy ako mis en bouteille au château alebo mis au domaine. Tieto výrazy označujú, že víno bolo fľašované priamo vo vinárstve. Najmä vína z Európy zdôrazňujú miesto pôvodu. Na etikete by mala byť uvedená krajina, poprípade bližšie určená oblasť alebo apelácia.
Odroda
Na prednej etikete býva uvedená odroda alebo názov vína. Podľa zákonov vo väčšine krajín produkujúcich víno to znamená, že minimálne 85 % vína je vyrobených z uvedenej odrody. Mnoho ľudí aktívne vyhľadáva napríklad názov odrody. Napríklad zákazníci kupujú Malbec, ak hľadajú plné červené víno s intenzívnou ovocnou chuťou. Alebo Sauvignon Blanc, ak túžia po suchom, sviežom bielom víne. Niektorí vinári používajú skratku pre označenie vína ako napríklad GSM (Grenache, Syrah, Mourvèdre) z oblasti Cotes du Rhône vo Francúzsku alebo v Austrálii. V prípade kvalitných vín z vinohradníckych oblastí najmä z Bordeaux, Burgundska, vinári vychádzajú z predpokladu, že erudovaný zákazník vie, o aké víno ide na základe názvu apelácie.
Ročník
Poznanie ročníka je obzvlášť dôležité pri nákupe kvalitných vín. Kvalita vína sa môže z roka na rok líšiť v dôsledku klimatických podmienok, rovnako ako chuť. Niektoré vinohradnícke oblasti ponúkajú tabuľky s prehľadom kvality jednotlivých ročníkov. Nielen víno, ale aj etiketa sa časom menia, obe podliehajú jeho vplyvu. Je obrazom doby, v ktorej vznikla.
V dnešnej dobe niektorí spotrebitelia hľadajú na etikete informácie, či hrozno pochádza z ekologického pestovania, Bio víno, obsah histamínu, dokonca koľko kalórií víno obsahuje.
Dizajn etikety sa používa po celom svete na sprostredkovanie kľúčových informácií o víne zákazníkom. A preto je dôležité pri kúpe vína čítať etikety poprípade sa poradiť s personálom vo vinotéke.
"Etiketa reprezentuje ľudí a prostredie, z ktorého víno pochádza,“ tvrdia manželia Ladislav a Margita Šebovci z rodinného vinárstva Karpatská perla.
Ďalšie články

Ak hľadáte talianske víno, ktoré spája modernosť s dostupnou cenou, vína Ca del Lago je skvelou voľbou. Táto talianska značka prináša výber vín z typicky talianskych odrôd a oblastí. Ponúka svieže biele, ľahké ružové aj plné červené vína s priaznivou cenou. V našom portfóliu nájdete vína, ktoré potešia milovníkov rôznych štýlov.

Nový Zéland je známy nielen krásnou prírodou a čistotou, ale aj kuchyňou, ktorá vychádza z darov mora, kvalitného mäsa a sviežeho ovocia. V spojení s tamojšími vínami vznikajú neopakovateľné chuťové zážitky. Prinášame vám päť typických jedál, ktoré si viete pripraviť aj doma, a odporúčania, ktoré vína Villa Maria sa k nim hodia najlepšie.

Nie vždy je po ruke barman a nie vždy je čas miešať náročné drinky. Aj doma však môžete zažiť atmosféru koktailového baru – stačí otvoriť fľašu Barback’s. Táto novinka v ponuke WinePlanet prináša hotové koktaily vo fľaši, pripravené podľa originálnych receptúr skúsených barmanov.
Celú kolekciu Barback’s nájdete u nás: Barback’s na WinePlanet