Black Week zahraničné vína -50 %

right-arrow
UŽÍVATEĽSKÉ MENU
VÝBER JAZYKA

Pozrite si vína v akcii do -50% - FINAL BLACK WEEK

Budúce trendy a vývoj Prosecca

Budúce trendy a vývoj Prosecca

V dynamickom svete vín dochádza k výraznému posunu, pričom šumivé vína, najmä Prosecco, získavajú srdcia spotrebiteľov po celom svete. Prosecco sa vďaka svojej osviežujúcej chuti a dostupnej cene stalo obľúbenou voľbou medzi milovníkmi vína. Toto talianske šumivé víno v priebehu rokov získalo na popularite a všímajú si ho nielen spotrebitelia. Očakáva sa, že globálny trh Proseccom bude medzi rokmi 2024 a 2032 rásť značným tempom.


Len pred niekoľkými desaťročiami nebolo Prosecco nič iné ako víno z oblasti severne od Terstu. Vďaka svojmu nekomplikovanému charakteru prešiel dlhú cestu. Výrobcovia potrebovali zvýšiť svoj podiel na trhu a museli zlepšiť svoj imidž. Sotva nejaký produkt v tomto odvetví zaznamenal taký rýchly vývoj ako Prosecco. A mnohí stratégovia si lámu hlavu nad tým, ako sa to podarilo. Uprostred ekonomických výkyvov Prosecco žiari ako maják. Cenová dostupnosť posunula Prosecco do nových výšin, vďaka čomu je preferovanou voľbou pre tých, ktorí hľadajú ľahké a nekomplikované bublinky.

Od roku 2010 „Consorzio“ obmedzilo región Treviso DOC, v ktorom sa musí zbierať hrozno a plniť víno do fliaš. Okrem toho sa názov odrody zmenil z Prosecco na Glera – staré synonymum z Friuli. Dnes vína s označením DOC musia pozostávať z 85 % Glery. Množstvo zberu je obmedzené na 18 ton na hektár. Spumante a Frizzante existujú vedľa seba. Existuje niekoľko veľmi malých apelácií DOCG, ako je Asolo s hraničnými výnosmi na hektár. Najznámejšie lokality ležia medzi mestečkami Conegliano a Valdobbiadene. V pred alpínskych svahoch Dolomitov sa za najlepšie podložie považujú hlinité vápenaté pôdy s dobrou drenážou. Studené vetry zo svahu uľahčujú proces dozrievania.

Rast Prosecca

V podapelácii „Rive“ 43 obcí fľašuje vína individuálne, aby čo najjasnejšie vyjadrili terroir. Najväčšie poklady pochádzajú z Cartizze, konkávneho svahu pozostávajúceho z opuky, pieskovca a hliny, v kotline, v ktorej je zachytené slnko. Výroba v malých zónach zostáva obmedzená, odrážajú to vstupné ceny od 500 000 eur za hektár. V Cartizze to môžu byť dva milióny. Víno: V8 Prosecco di Valdobbiadene Superiore Di Cartizze

Pri pohľade do budúcnosti je kategória šumivých vín na čele s Proseccom pripravená na ďalší rast. Tento trend je poháňaný ekonomickými úvahami a meniacim sa spotrebiteľským správaním.

Naznačuje trvalé miesto pre Prosecco v oblasti nápojov. Vzostup kokteilového trendu „spritz“ s Proseccom ako kľúčovou ingredienciou ešte viac podčiarkuje všestrannosť a príťažlivosť tejto kategórie.

Popularitu Prosecca možno pripísať niekoľkým faktorom

1. Prosecco je vo všeobecnosti lacnejšie ako Champagne alebo iné šumivé vína, čo z neho robí dostupnú voľbu pre spotrebiteľov, ktorí si chcú vychutnať pohár bubliniek bez toho, aby museli zaplatiť viac.

2. Prosecco si môžete vychutnať samotné alebo zmiešať s inými ingredienciami a vytvoriť tak rôzne koktaily.

3. Prosecco je osviežujúcou a ľahkou alternatívou k iným druhom vína. Je ideálny do teplého počasia alebo pre tých, ktorí uprednostňujú sladšiu chuť.

Medzi Coneglianom a Udine je víno životným postojom. Prosecco tu tečie každý deň ako rieky. Mnohí spotrebitelia zo zahraničných trhov si stále myslia, že talianske šumivé vína sú vlastne vždy Prosecco. 

Konkurencia pre Prosecco

Najväčšia konkurencia je prirodzene z Francúzska, aj keď nie nevyhnutne z oblasti Champagne. Kanadská štúdia nedávno odhalila, že spotrebitelia dokonca podľa zvuku nalievania dokázali rozlíšiť, či sa do pohára nalialo Champagne alebo Prosecco.

No fľaša Champagne stojí v priemere 25 eur. Prosecco je dostupné za 2,67 eura. Crémanty (5,83 eura za fľašu) sa vyrábajú od Pyrenejí až po región Alsasko. Mnohé zaznamenávajú nárast tržieb v dôsledku zvyšujúceho sa dopytu. Víno: Champagne Palmer & Co. Brut Réserve, Domaine Langlois-Chateau Crémant de Loire Brut Reserve 2017SERENA 1881 Valdobbiadene Prosecco Superiore NV

Cava a šumivé vína

Cava dlhodobo zaujíma pozíciu v strednom cenovom segmente. V Rakúsku po Schlumbergerovi stále viac vinohradníkov vyrába aj klasický sekt. Sekt sa vyrába aj v Nemecku, kde Rizling boduje svojím vlastným profilom. Nemci sú blázni do sektu, ale peňaženku radi držia vo vrecku.

Naproti tomu anglické šumivé víno v priebehu niekoľkých rokov postúpilo z enologickej kuriozity na národný nápoj. A o to viac, že britskí znalci potrápili susedov na druhej strane Lamanšského prielivu víťazstvami v počiatočných testoch na slepo. Víno: Hola! Organic Cava BrutMax Ferdinand Richter Riesling Brut Mülheimer Sonnenlay Sekt 2020

Južná Afrika má celý rad dobrých šumivých vín, podobne ako Kalifornia. Platí aj pre výrobcov šumivého vína v novozélandskom regióne Marlborough, či v Tasmánii. Trh sa zdá byť dostatočne veľký pre každého, dokonca aj pre exotické krajiny. Víno: Nederburg Premiere Cuvee Brut Sparkling Wine

Prosecco – „každodenný luxus“

Celosvetovo sa má spotreba šumivého vína do roku 2032 opäť zvýšiť. Štúdia ukázala, že Prosecco bude v tomto smere udávať tón. Predovšetkým neutrálny štýl, ktorý kritici často vyčítajú, znamená v tomto smere plus. Trend spotreby u čoraz mladšej klientely smeruje k vínam s nižším obsahom alkoholu a tiež k mierne sladkým. Zdá sa, že je ideálny čas pre Prosecco. Odborníci z brandže sa zhodujú, koniec je stále v nedohľadne.

V roku 2009 odborné časopisy trochu prekvapivo informovali, že Barack Obama oslávil svoju inauguráciu Proseccom. Prosecco sa považuje za každodenný pôžitok, nie za lacnú náhradu Champagne.

Prosecco je samostatná značka. To platí aj vo Veľkej Británii. Spotreba sektu sa tam za posledné roky zdvojnásobila a Prosecco tvorí viac ako polovicu. Len v Číne je medzera, kde má Taliansko celkovo slabú pozíciu. 

V roku 2023 sa Taliansko môže pochváliť predajom 936 miliónov fliaš Prosecca. Toto číslo odráža stabilitu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Najmä medzi Vianocami a Silvestrom bolo po celom svete otvorených okolo 333 miliónov fliaš. Talianska dominancia na trhu so šumivým vínom je tiež výsledkom rozhodnutí verných spotrebiteľov, ktorí prejavili silný vzťah k Proseccu. Namiesto toho, aby sa vzdali tejto zhovievavosti, uprednostňujú nákupný prístup, ktorý je ohľaduplnejší k rozpočtu.

Newsletter
Ustriehnite si zľavy, akcie a degustácie

V newslettroch vám budeme posielať aktuálne akcie na víno, degustácie alebo ďalšie zaujímavé info zo sveta vína.  Z nášho newslettru sa môžete kedykoľvek odhlásiť v jeho spodnej časti.