Leto si žiada ľahkosť nielen na tanieri aj v pohári. Či už grilujete na záhrade alebo len sedíte na terase s priateľmi, správna kombinácia vína a jedla môže premeniť každé stretnutie na zážitok. Vybrali sme pre vás šesť letných receptov s vínom z WinePlanet,, ktoré fungujú dokonale a stoja za vyskúšanie.

EN PRIMEUR, alebo "Obchodovať v predstihu
História obchodovania s vínom v rámci jeho nákupu v predstihu je podstatne bohatšia akoby sa mohla sprvu javiť. Jednalo sa predovšetkým o nákup vína z Francúzska do Anglicka v 12 storočí. Klasifikácia vín z jednotlivých Château v oblasti Bordeaux z roku 1855 bola vytvorená nie len na základe kvality, ale aj pod vplyvom cien v 19 storočí. Ceny vín rešpektovali ich dostupnosť, reputáciu ako aj terroir.
Pozrite si aktuálnu ponuku predaja EN PRIMEUR.
Samozrejme dnes sa s vínami obchoduje inak, v tej dobe to boli sudy. K podstatnému rozvoju v obchodovaní s vínom systémom En Primeur, tak ako ho poznáme dnes prišlo po 2. svetovej vojne, v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch.
Treba poznamenať, že nákup vín En Primeur sa realizuje v dôležitých vinohradníckych oblastiach, kde je dostatočný predpoklad na zhodnotenie vín. Pomerne úspešné nákupy touto formou sa realizujú v Burgundsku, Piemonte, Toskánsku, Ribere del Duero, Rioje či Kalifornii. V niektorých prípadoch sa nedá hovoriť o kampani, ale skôr o „podomovom predaji“. Na Slovensku sa bezpečne nakupuje En Primeur až v poslednej dekáde. Otázkou je, či sa aj bezpečne predáva.
Čo treba vedieť a poznať?
Investícia niekoľko sto až tisíc eur do vína si vyžaduje dostatok znalostí a nepochybne aj odvahy. "Hra", pri ktorej vynaložené prostriedky môžu klesať alebo naopak stúpať, začína oveľa skôr ako pri ochutnávkach En Primeur. Od poslednej kampane ubehne jeden rok a počas tohto obdobia sa udeje mnoho zmien – finančných ako aj klimatických. Teda nevyhnutnosť dokonalého poznania ročníka, aj s jeho negatívami.

Haut- Brion 2010, inak fenomenálne víno, sa predáva v súčasnosti o 30% lacnejšie ako pri uvedení na trh. DRC, La Tâche 2009 je stále 22% "pod cenou", pričom len za posledné dva roky stratilo takmer 5% hodnoty. Naopak, Mouton-Rotshchild 1986 sa postupne vracia k cenám z roku 2011, kedy bol na vrchole (3% nárast za rok). Prvé ročníky kultového vína Sassicaia sa nakupovali za 10-15 eur v prepočte. O desať rokov neskôr už po 25-30 eur za fľašu. V súčasnosti sa je priemerná cena ročníka 2012 (Wine Searcher) 140 eur za fľašu.
Nákupom vín „zo suda“ sa uzatvárajú obchodné podmienky medzi négociantom (lepší prípad) alebo obchodníkom a klientom. Navyše za „tovar“, ktorý uzrie svetlo sveta až o dva roky, kedy sa naplní do fliaš. Reputácia négociantov a obchodníkov tak zohráva dôležitú úlohu pri nákupe. Prípad bankrotu dvoch dôležitých "hráčov" v USA a Anglicku z minulého roka trošku naštrbil vzťah ako aj reputáciu. Výberom toho správneho partnera získava klient dostatočnú istotu.
Ako to funguje?
Princíp nákupu spočíva v správnom odhade vyzrievania vín pre najbližší 1,5 roka a viac. Teda vína sa zaplatia obchodníkom ešte pred dokončením. Začiatkom apríla sa v Bordeaux stretávajú négocianti a obchodníci, aby posúdili vína z predošlého ročníka. Na základe kvality (aj financií) vyberú vína, ktorých časť ponúknu svojim klientom za "uvádzacie ceny". Klient potom čaká rok a pol, kým sa jeho vína po vyzrievaní a nafľašovaní dostanú k nemu. Nespornou výhodou ušetrenia finančných nákladov (aj 20% z ceny) môže byť ich neskorší hodnotový a zberateľský rast.
Dostať sa k nim cez En Primeur tak môže byť jediná cesta.
Ako to nefunguje
Správny odhad finančných a skladovacích možností jednoznačne uľahčuje nákup vín viac ako ich následný predaj. Nesprávny odhad obchodníka, hlavne cez hmlisté internetové ponuky, nehovoriac o ich pochybnom ratingu.
hodnota niektorých vín časom môže klesať aj vďaka špekulatívnym nákupom, príliš drahé vína z „lacnej“ kampane milovníkom vína viac škodia ako pomáhajú
Dobrá rada nad zlato.
Rovnica: veľký ročník = malé Château / malý ročník = veľké Château stále funguje. Je potrebné vedieť, že za účelom investície sa obchoduje len so zlomkom vín a to aj v prípade oblasti Bordeaux. Množstvo vín by nemalo ísť pod šesť fliaš z každého druhu, ideálom je 12. Prvé dve fľaše sa degustujú hneď po zakúpení, prípadne v prvých troch rokoch, z dôvodu odhadu vývoja a potenciálu.Tri fľaše v strednodobom horizonte, keď sa víno blíži k vrcholu a tri, keď je víno na vrchole. Štyri posledné sa zvyčajne archivujú na „horšie časy“.
Napriek niektorým významným udalostiam (napr. odchod Château Latour z kampane En Primeur, alebo neúnosné zvyšovanie cien niektorých vín z Bordeaux po ročníkoch 2009 a 2010), je táto forma nákupu stále úspešná. Najdôležitejším kritériom pre nákup vín býva vždy osobná preferencia alebo lojálny obchodník.
Ďalšie články

Španielska vinárska scéna zažíva významný moment: Grupo Barón de Ley, dlhoročný líder v oblasti Rioja, rozširuje svoj záber a vstupuje do prestížnej apelácie Ribera del Duero. Po rokoch hľadania vhodného miesta si vybrali historickú obec Caleruega, kde už teraz spravujú viac než 300 hektárov vinohradov. Ich prvé víno z tohto regiónu uvidíme na trhu už v septembri 2025.

Leto chutí najlepšie s pohárom vína a nezabudnuteľným zážitkom. Zapojte sa do našej letnej súťaže a vyhrajte romantický pobyt pre 2 osoby v Kaštieli Pálffy – mieste, kde sa história snúbi s pohodlím a lahodným vínom. Do súťaže sa môžete zapojiť nákupom akéhokoľvek vína značky VIAJUR vo všetkých vínotékach WinePlanet alebo na eshope Wineplanet.sk. Súťaž trvá od 1. 7. do 31. 7. 2025, víťaza žrebujeme 4. 8. 2025.

Na prestížnej svetovej súťaži vín Vinalies Internationales Paris 2025, ktorá sa konala od 21. marca vo francúzskom Cannes, získalo vinárstvo VIAJUR významné ocenenia. Zo súťaže si odnieslo šesť medailí za šesť prihlásených vín, pričom dve z nich získali veľkú zlatú medailu – najvyššie možné ohodnotenie.