Farba vám môže napovedať viac o víne, než si myslíte. Farba je prvá, čomu ľudia venujú svoju pozornosť pri víne. Pre mnohých konzumentov vína v osemdesiatych rokoch bola farba synonymom kvality. Hlboká, atramentová, nepriehľadná farba bola určite lepšia ako jasnejšia, granátová. Interpretácia farby je komplexná a je považovaná za rámec hodnotenia vína v závislosti od odrody.
![Koľko toho viete o káve?](/www/thumbnails/blog-xs/okave-1440x550_500xf1qmt1730912166.jpg)
Koľko toho viete o káve?
Káva je to druhý najviac konzumovaný nápoj na svete (nepočítajúc vodu z vodovodu) po čaji, vďaka čomu sa konzumuje častejšie ako pivo, víno, destiláty a nealkoholické nápoje. V USA je káva na vrchole, dokonca pred čajom. Správa z roku 2021 zistila, že 59 % dospelých v USA konzumuje kávu pravidelne. Popularita kávy prešla dlhú cestu, ale kde a kedy to všetko začalo?
AKCIA Black Week Káva -35%
Stručná história kávy
Presný dátum, kedy ľudia začali piť kávu, nie je známy, ale predpokladá sa, že v Etiópii. Jemenčania potom začali kávu dovážať v 15. storočí, pričom jej rozšírenie z východnej Afriky na Blízky východ znamenalo začiatok jej vývoja ako globálneho nápoja. V 16. storočí sa káva bežne pila v krajinách severnej Afriky a Blízkeho východu, ako sú Egypt, Sýria, Turecko a Perzia. Po svojej extrémnej popularite sa káva dostala do Európy v 17. storočí a v polovici storočia sa v Londýne dobre etablovali kaviarne. Kávu priniesli do Ameriky Briti v 17. storočí a koncom 18. storočia sa káva stala v Amerike obľúbenejším nápojom ako čaj.
Popularita kávy sa naďalej rozvíja s rastom kaviarní. Tieto zariadenia sa pre mnohých stali spoločenskými centrami, kde sa uskutočňujú mnohé spoločenské aktivity vrátane hudobných vystúpení a priateľských i obchodných stretnutí.
![](/www/files/ckfiles/image/kav-1.jpg)
Produkcia kávy
Najväčším svetovým producentom kávy je Brazília, ktorá predstavuje približne tretinu svetovej produkcie kávy. Ďalšími významnými producentmi kávy sú Vietnam, Kolumbia, Indonézia a pôvodný svetový producent Etiópia. Najväčší svetoví producenti kávy sú krajiny s teplým podnebím. Je to preto, že káve sa darí v miernom a tropickom prostredí. Vyššie teploty umožňujú káve dozrieť rýchlejšie, čo vedie k vyšším výnosom.
Vysokohorské prostredie v týchto lokalitách však produkuje kávu, ktorú mnohí považujú za najkvalitnejšiu. Vysoké nadmorské výšky znamenajú nižšie teploty a dobrú drenáž, čo vedie k dlhšiemu procesu dozrievania, čo umožňuje kávovým zrnám vyvinúť bohatšiu a komplexnejšiu chuť.
Svetoví vývozcovia kávy sa nachádzajú v oblasti známej ako The Coffee Belt – zemepisnej oblasti medzi obratníkmi Raka a Kozorožca.
Lavazza
Lavazza Group so sídlom v Turíne v Taliansku sa zrodila z podnikateľskej vášne rodiny Lavazza. Dnes patrí medzi hlavných hráčov v segmente kávy. Funguje na 140 trhoch s 8 výrobnými závodmi v 5 krajinách (Taliansko, Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Kanada a USA). Od roku 1935 patrí k najväčším hráčom v oblasti kávy. Lavazza je globálna značka, synonymum pre autentickú taliansku kávu po celom svete a symbol pohostinnosti, kvality a talianskeho spôsobu života. Je historickým lídrom v talianskych maloobchodných reťazcoch a tiež prítomná vo všetkých obchodných segmentoch.
Od samého začiatku sa Lavazza zamerala na spojenie udržateľnosti a inovácií, aby sa zaručila maximálna kvalita kávy s minimálnym možným dopadom na životné prostredie. Káva je produktom zeme a preto je ovplyvnená klimatickými a environmentálnymi aspektmi, ktorým Lavazza Group vyjadruje starostlivosť. Na jednej strane sa rozhodla zamerať svoju pozornosť na trvalo udržateľný rozvoj, konkrétne zodpovedná spotreba a výroba, environmentálna stratégia udržateľnosti od kávového zrna po šálku kávy. Ďalším dôležitým úsilím je finančná podpora projektom trvalo udržateľného rozvoja, ktoré prispievajú k zlepšeniu pracovných a životných podmienok v miestnych komunitách.
Medzinárodný deň kávy
Na celom svete sú rôzne dni venované káve, ale Medzinárodný deň kávy, ktorý sa oslavuje 1. októbra, začal v roku 2015, keď Medzinárodná organizácia pre kávu spustila prvú oficiálnu oslavu dňa v Milane. Medzinárodný deň kávy má rôzne účely. Okrem toho, že je to deň na oslavu všetkého, čo s kávou súvisí, mnohí ho využívajú na zdôraznenie ťažkej situácie pestovateľov kávy s nízkymi príjmami a na propagáciu kávy Fair Trade. Prevzaté z Riedel Blog.
Ďalšie články
![Dom Pérignon - luxusné šampanské](/www/thumbnails/article-box/dom-1440x550_x250f1q80mt1739269548.jpg)
Dom Pérignon je unikátne „Prestige Champagne“. To znamená, že sa vyrába len v najlepších ročníkoch v limitovanom množstve, z toho najlepšieho hrozna.
![Umenie nalievať víno](/www/thumbnails/article-box/nalivka-1440x550_x250f1q80mt1738858427.jpg)
Nalievanie vína sa môže zdať jednoduché, ale je to umenie, ktoré môže výrazne zmeniť váš pôžitok z vína. Ponorme sa do fascinujúceho sveta nalievania vína. Jedným z kľúčových aspektov, ktorý sa často prehliada, je vedieť, koľko vína by ste si mali do kalichu naliať. Množstvo, ktorým naplníte kalich, ovplyvní vôňu, chuť a celkový zážitok z pitia vína.
Vyskúšajte štýlové poháre a dekantéry značky Riedel.
![Nové trendy v pití Prosecca](/www/thumbnails/article-box/prosecwinter-1440x550_x250f1q80mt1738775282.jpg)
Prosecco je talianske šumivé víno vyrábané v regiónoch Veneto a Friuli Venezia Giulia, hlavne v okolí Conegliano a Valdobbiadene, v kopcoch severne od Trevisa. Vyrába sa prevažne z bielej odrody Glera (85%). Ovocné a kvetinové, často vykazujúce tóny tropického ovocia, banánového krému, lieskových orieškov, vanilky a medových plástov. Vďaka dostupnej cene sa stalo obľúbenou voľbou pre zákazníkov. Ročne sa predá viac fliaš Prosecca ako fliaš Champagne a Cava dohromady.