offerBox
1

3. 5. - Degustácia vín El Coto s 5-chodovou večerou v Hoteli Elizabeth

offerImage

Pozývame vás na degustáciu vín El Coto do Hotela Elizabeth, ktorý sa nachádza v srdci mesta Trenčín priamo pod stredovekým hradom. Môžete sa tešiť na kvalitné španielske vína El Coto, ktoré budú podávané k 5-chodovej degustačnej večeri. 

Čítať viac

3+1 ZADARMO na ovocné vína Miluron s kódom RIBEZLA

right-arrow
UŽÍVATEĽSKÉ MENU
VÝBER JAZYKA
Späť Detailný filter
Späť Detailný filter
Späť
Späť
Kedy je možné víno reklamovať a kedy nie?

Kedy je možné víno reklamovať a kedy nie?

Už sa vám stalo, že ste si otvorili víno a nechutilo tak, ako ste predpokladali a chceli ste ho reklamovať?  Viete však, aký je postup pri reklamácii, kedy môže byť uznaná?

Nižšie nájdete praktické príklady od nášho someliéra. Odporúčame pozrieť si aj reklamačný poriadok e-shopu WinePlanet.


Preukázanie zakúpenia vína

Pokiaľ víno zakúpite cez internet či priamo v predajni, je dôležité, aby ste si odložili doklad preukazujúci nákup reklamovaného tovaru, či už v podobe faktúry, dodacieho listu alebo prípadne pokladničného dokladu. Samozrejme, akceptovaný je tento doklad aj v elektronickej podobe. Dokladom sa preukazuje súvislosť medzi zakúpeným tovarom a zodpovednosťou predávajúceho za vady na tomto tovare.

Doba na reklamáciu

Víno nemá presne určenú záručnú dobu tak ako iné potravinárske výrobky a doba na reklamáciu je ohraničená všeobecnou dobou v trvaní dvoch rokov. 

Je potrebné si pred reklamáciou overiť, či bolo víno správne skladované, lebo za podmienky jeho skladovania po kúpe je zodpovedný samotný zákazník a reklamovaná vada vína môže potom priamo súvisieť s nevhodným spôsobom uskladnenia. 

Pokiaľ má víno vadu a bolo správne skladované, je potrebné toto víno reklamovať čo najskôr po otvorení, pretože pri dlhšom kontakte vína so vzduchom dochádza k nepriaznivej oxidácii. Ak je víno otvorené niekoľko dní, prípadne týždňov, je ťažké objektívne posúdiť jeho „zdravotný“ stav. Ťažko však možno posúdiť vadu, pokiaľ zákazník reklamuje vypité alebo skoro celkom vypité víno, pretože tak neumožní použiť dostatočné množstvo vzorky na posúdenie.
 

Miesto posúdenia reklamácie

Reklamáciu je možné uplatniť v ktorejkoľvek prevádzke predávajúceho, súčasťou tohto procesu je spísanie reklamačného protokolu, ktorým sa reklamácia zaeviduje a následne posudzuje jej opodstatnenosť.

Pokiaľ je vada vína viditeľná, alebo ide o reklamáciu vady, na ktorej preukázanie postačuje fotodokumentácia, je možné reklamáciu uplatniť aj jej zaslaním elektronicky alebo poštou s popisom vady a jej fotodokumentáciou.

Ak je predmetom reklamácie chuťová alebo senzorická vada, je potrebné posúdenie vzorky priamo z fľaše, vrátane uzávera.

V prípade, že zákazník nemá možnosť osobného doručenia fľaše, je vhodné kontaktovať predávajúceho a dohodnúť s ním ďalší postup (napr. vyzdvihnutie fľaše priamo predávajúcim a pod.).
 

Nechutí mi, nie je argument

Víno môžete reklamovať bez problémov: ak obsahuje TCA (skratka pre zlúčeninu trichloranisol) – látku, ktorá spôsobuje korkovú pachuť vo víne. TCA je výrazná a nepríjemná aróma, ktorá pripomína pleseň alebo vlhký kartón.

Jej prítomnosť môže spôsobiť, že víno stratilo vôňu aj chuť. V tomto prípade by ste mali fľašu vína reklamovať aj s pôvodným uzáverom. 

Už sa vám stalo, že pri otváraní vína sa vám korok zlomil? Ani toto nie je dôvod k reklamácii. Stáva sa to pri neodbornom otváraní fľaše alebo pri nesprávnom dlhodobom skladovaní fľaše vo zvislej polohe, korok nemá kontakt s vínom a tým sa vysuší. 
 

Zakalené víno?

Dôvodom na reklamáciu je, ak sa z tichého vína stane šumivé. S týmto javom sa môžete stretnúť pri vínach, ktoré majú vyšší zvyškový cukor a nižší obsah alkoholu a kyselín. Kvasinky pri oteplení dokvášajú zvyškový cukor a víno opätovne kvasí. Pozor na skladovacie podmienky! Ak je takéto víno dlhodobo uložené v miestnosti s vyššou teplotou ako 20 – 21°C nemusí byť reklamácia posúdená ako opodstatnená. 

Asi najhorúcejšou témou posledných týždňov sú oranžové (Orange) vína, ktoré bývajú zakalené, pretože sa fľašujú nefiltrované. Zákal je pri tomto type vín jeho prirodzenou súčasťou. Ich chuť podobne ako vzhľad je veľmi špecifický a nie každý zákazník je pripravený si tieto vína obľúbiť.

Ak sa v konvenčnom víne objaví zákal, je to najčastejšie signál opätovnej fermentácie. Kryštáliky vínneho kameňa sú tak isto jeho prirodzenou súčasťou podobne ako depot, ktorý sa oddeľuje dekantáciou, a teda ani v tomto prípade nie je dôvodom na reklamáciu.
 

Ak kupujete víno na internete, musíte sa spoľahnúť na svoj úsudok alebo odporúčania svojho okolia, preto sa čo najviac informujte o vinárstve a víne predtým, ako si ho zakúpite. Takto zakúpené víno tak môže byť splneným očakávaním, príjemným prekvapením ale aj sklamaním, pokiaľ nevyhovuje jeho chuťový profil.

Predávajúci dôsledne dbá na dodržanie podmienok skladovania aj počas prepravy k zákazníkovi, a to prevozom vozidlami s kontrolovanou teplotou alebo testovaním kontrolnými zásielkami so sledovaním teploty a jej vyhodnotením po vrátení zásielky, či sa počas celého doručovacie procesu dodržala predpísaná teplota. Nezabúdajte na to, že pokiaľ kupujete víno cez internet zo zahraničia, mohlo precestovať pol zemegule než sa dostane k vám a to bez záruky, že počas cesty boili dodržané najmä teplotné podmienky uskladnenia.

Vinárstva ako aj distribučné spoločnosti disponujú na svojich stránkach doplňujúcimi informáciami o senzorických vlastnostiach ako aj odporúčaním vhodného jedla a kalichov. Po nákupe je vhodná kontrola všetkých identifikátorov (bezpečnostných prvkov) najmä pri investičných vínach. Najlepšou možnosťou predídeniu budúcich starostí je priamy nákup v špecializovanej predajni, kde na základe konzultácie môžete víno prípadne ochutnať.

Choroby a chyby vína 

Birza – choroba vína spôsobená kvasinkami sprevádzaná vytvorením sivobielej kožky na hladine napadnutého vína. Vytvára sa za prístupu kyslíka. Vína majú zvýšenú koncentráciu prchavých kyselín a zvetranú pachuť. 
Myšina  je choroba spôsobená baktériami a napadnuté vína typickú pachuť pripomínajúcu pleseň alebo hnilobu niekoľko sekúnd po prehltnutí.  

Octovatenie je najrozšírenejšou a azda najčastejšou chorobou vína. Octovatenie sa prejavuje typickou octovou arómou a pichľavou chuťou. Pri sladkých vínach, ktoré majú nižší obsah kyselín a trieslovín môže vzniknúť mliečne alebo maslové kvasenie. Ak víno vykazuje znaky niektorej z týchto chorôb, je to dôvod k reklamácii. 
 

Brettanomyces je zvláštne slovo, ale kvasinky tohto rodu sú čiastočne zodpovedné  za nepríjemnú vôňu označovanú ako bretty  („konské sedlo“ alebo maštaľ ). Treba pripomenúť, že prekurzory týchto esterov sa vyskytujú častejšie vo víne ako sme schopní ich identifikovať. V malom množstve bývajú vítaným poznávacím prvkom konkrétnych oblastí a odrôd. Vo vysokej koncentrácii sú však nežiaduce.

Sirka, sirovodík je prchavá zlúčenina pripomínajúca kapustu alebo cesnak. Podobne ako bretty je vo vysokej koncentrácii predmetom nepríjemnej skúsenosti, teda chybou vína.
 

Okrem spomenutých chorôb a chýb je možné objaviť vína, ktoré sú nedoliate, majú pretečené korky, poškodenú alebo nesprávnu či dokonca chýbajúcu etiketu a to aj pri najväčšej snahe predávajúceho a jeho výstupnej kontrole pri odoslaní zásielok. Sú aj výnimočné prípady, kedy boli vo fľaši objavené cudzie predmety alebo hmyz. Niektorí slovenský výrobcovia fľašujú svoje vína v rôznych šaržiach, ktorá musí byť uvedená na etikete a ktorej pohyb ku konkrétnemu zákazníkovi musí predávajúci vedieť odsledovať. Samozrejme, že reklamovať môžete vína najmä pokiaľ neboli dodané v požadovanom množstve, vizuálnej kvalite, cene či dohodnutom termíne.

Ako je to s vínom, ktoré vám jednoducho nechutí? Malo by sa víno vo fľaši prispôsobiť nám alebo my jemu? Predstavte si, že si kúpite topánky alebo auto a po mesiaci ich prídete reklamovať, že sú vám nepáčia...Niektorým vínam treba dať šancu viac krát. Môžu to byť veľmi kvalitné vína, ktoré nás zastihnú nepripravených – prijať – pochopiť ich. Ďalej sú to vína s potrebným priestorom na predýchanie. Tieto vína pôsobia na druhý deň jednoznačne lepšie. Na rozdiel od „produktov a výrobkov“,  víno sa nepredáva s návodom na použitie. Skvelým pomocníkom je doplnok Coravin, ktorý umožňuje bez nenávratného otvorenia ochutnať viacero vín a zjednodušiť rozhodovanie. Tak či onak, v prípade vína je riešenie jednoduché – existuje veľa dobrých receptov, kde sa dá víno použiť. 
 

Newsletter
Ustriehnite si zľavy, akcie a degustácie

V newslettroch vám budeme posielať aktuálne akcie na víno, degustácie alebo ďalšie zaujímavé info zo sveta vína.  Z nášho newslettru sa môžete kedykoľvek odhlásiť v jeho spodnej časti.